مطالب خواندنی

تلاش می شود مطالب جذاب وموردعلاقه منتشرشود

مطالب خواندنی

تلاش می شود مطالب جذاب وموردعلاقه منتشرشود

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

جام انیمیشن سمبل اولین پویا نمایی جهان ؛ در شهر سوخته منطقه سیستان توسط باستان شناسان یافت شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، شهر سوخته-در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ی باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و ... اولین شهر جهان بود.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با بیش ازپنج‌هزار سال قدمت، به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی در نیمه‌ی شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم است.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

 شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده است. شهر سوخته در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم شهر سوخته در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

اولین انیماتور جهان یک ایرانی  ساکن شهر سوخته است و نخستین وسیله ی انیمیشن غیر دوربینی جهان نیز جامی سفالین که اولین فریم های انیمیشن جهان بر حاشیه ی آن نقش بسته است.

این سفال که متعلق به 5000 سال پیش است در شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرقی ایران کشف شد. در این تصاویر که به عنوان اولین تصاویر انیمیشن جهان شناسایی شده است . طراح بزی را در حال حرکت و پرش به سمت درختی برای جویدن برگ هایش به تصویر کشیده است, در تصاویر طراحی شده بر روی این جام با ارتفاع 10 و عرض 8 سانتی متر وجودحرکت با ظرافت به نمایش در آورده که پیش از آن بی سابقه بوده است.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

 طراح در نظر داشت که نقش بز را در اطراف دهانه جام تکرار کند، اما وقتی شروع به کار کرد، توانست در ۵ حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درختی حرکت کرده و از برگ آن تغذیه می‌کند. این اولین باری بود که در جهان باستان، «تصویر متحرک» پا به عرصه حیات گذاشت.

انیمیشن هنر صنعتی پولساز و رقیب سر سخت درآمد های نفتی

صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است که در جهان به سرعت در حال رشد است.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

 سفال‌ها در جهان باستان، نقش «بوم» را برای نقاشان و هنرمندان زمان خود ایفا می‌کردند. آنها با نقاشی روی سفال‌های مختلف از اعتقادات و محیط اطراف خود به ویژه طبیعت پیرامون‌شان به عنوان یک سمبل و نماد استفاده می‌کردند.

در سفال‌های «شهر سوخته»، که از متمدن‌ترین و پیشرفته‌ترین تمدن‌های باستانی در پنج هزار سال پیش است، نقش بز و ماهی بیش از هر نقش دیگری دیده می‌شود. بز و ماهی، دو حیوانی هستند که در این منطقه بیش از هر حیوان دیگری از آنان استفاده می‌شد و ساکنان شهر سوخته را به ادامه حیات اجتماعی خود امیدوار می‌کرد.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

کشف این سفال با نقاشی متحرک ثبت شده روی آن، در میان سفال‌های این منطقه نیز بی‌مانند بوده است. این نقاشی، حرکت تصاویر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی جامی که دهانه آن ۸ سانتی متر قطر دارد، نشان می‌دهد. در دیگر سفال‌های یافته شده در شهر سوخته نقوش متفاوتی دیده می‌شود که برخی اوقات تکرار شده‌اند، اما حرکتی در آنها دیده نمی‌شود.

از نگاه باستان شناسان مردمان شهرسوخته بسیار باهوش وهنرمند بوده اند

 از نگاه باستان‌شناسان این کشف نشان دهنده آن است که مردمان شهر سوخته بسیار باهوش، هنرمند و در زمان خود پیشرو بوده‌اند.

سعادت باستان‌شناس  درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: «در کاوش‌های خود روی محوطه باستانی شهر سوخته به نکته بسیار جالبی برخورد کردیم. در جریان کاوش گوری که ظرف سفالینبا نقاشی متحرک از آن به دست آمده بود، به اسکلتی برخورده ایم، که به احتمال فراوان تصویرگر همین جام بوده است.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

روی این جام سفالین نخودی رنگ، تصویر یک بز و یک درخت دیده می‌شود. نقاشی این جام بسیار هنرمندانه دور تا دور آن انجام شده است. تصویرگر این جام، بز را به حرکت وا داشته و آن را با یک حرکت جهشی به درخت نزدیک کرده است. حرکت در این تصاویر به خوبی مشاهده می‌شود.»

باستان‌شناسان با نزدیک کردن این تصاویر به یکدیگر موفق شدند نمونه‌ای از یک تصویر متحرک را در قالب یک فیلم ۲۰ ثانیه‌ای به دست آورند.

 «حرکت بز به سوی درخت و تغذیه او از برگ درختان در ۵ حرکت مصور شده است. در این تصاویر نه تنها بز به سمت درخت حرکت می‌کند، بلکه جهش وی و پریدن بز روی برگ درختان کاملا دیده می‌شود.»

به گفته این باستان‌شناس، بز از جمله حیواناتی است که در رسیدن به ارتفاعات تبحر داشته و می‌تواند با یک حرکت جهشی به سمت بالا حرکت کند. هنرمند نقاش شهر سوخته‌ای، با دقت و زبردستی موفق به تصویر کردن جهش این بز شده است.

از این جام برای نوشیدن استفاده می‌شده است. ارتفاع این جام ۱۰ سانتی‌متر است و روی یک پایه استوار شده است.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

تاکنون در دوره‌های پیش از تاریخی چنین تصاویری دیده نشده و ما برای اولین بار به این تصویر در «شهر سوخته» برخورد کرده‌ایم.

در بسیاری از ظروف، اشکالی را می‌بینیم که تنها تکرار شده‌اند، اما حرکتی در آنها دیده نمی‌شود. تحقیقات ما نشان داده است که این نقش، قدیمی‌ترین ایده مردمان باستان برای ارایه «تصویر متحرک» و به تعبیر امروزی «انیمیشن» است.

محوطه باستانی شهرسوخته در  هزاره دوم و سوم قبل از میلاد بناشده  است

محوطه باستانی شهر سوخته در هزاره دوم و سوم قبل از میلاد، توسط مهاجرانی که از چهار گوشه به ‌آن مهاجرت کرده‌اند، بنا شده است.

این شهر اعجاب‌انگیز، یکی از شهرهای بسیار متمدن و پیشرفته در چند هزار سال پیش بوده است که توجه بسیاری از باستان‌شناسان جهان را به خود جلب کرده است.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

شهر سوخته در سیستان و بلوچستان امروزی قرار دارد و تاکنون ۸ فصل کاوش و حفاری مداوم در آن انجام شده است.

این صنعت علاوه بر سودآوری و درآمد زایی بالا، تاثیرگذاری فرهنگی و اعتقادی نیز دارد.

از آن جا که کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از مخاطبانش را تشکیل می‌دهند، انیمیشن در تربیت نسل آینده تاثیر در خور توجهی ایفا می‌کند.

کشور‌ها و کمپانی‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه نموده‌اند

با توجه به ابعاد یاد‌شده، کشور‌ها و کمپانی‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه نموده‌اند که با بازده سرمایه‌گذاری مناسبی نیز همراه بوده است. به طوری که کشور‌های آمریکای شمالی و اروپایی ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری در صنعت انیمیشن جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

حسین مظلوم کارگردان و تهیه کننده واحد انیمیشنسیستان و بلوچستان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: ژاپنی از پنجاه سال قبل آموزش حرفه‌ای انیمیشن را در کشورشان با هدف اکران یک فیلم انیمیشن در سال آغاز کردند و امسال با اکران دویست فیلم انیمیشن توانستند درآمدی برابر درآمد نفتی ما کسب کنند.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

مظلوم با اشاره به قابلیت‌ها و توانایی‌های جوانان با استعداد استان گفت: در صورت حمایت مسولان و آموزش به علاقمندان با هدف تربیت انیماتور‌های حرفه‌ای خواستگاه انیمیشن قابلیت تبدیل شدن به قطب انیمیشن کشور را دارد.

وی ادامه داد: تولید هزار و ۵۰۰ دقیقه انیمیشن در قالب ۸ سریال و ۱۰ فیلم کوتاه و حضور در جشنواره‌های مطرح داخلی و خارجی از جمله دستاورد‌های واحد انیمیشن استان است.

خانم باغبانی انیماتور در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، نیز با اشاره به انمیشن لنچ‌های چابهار گفت: این انیمیشن جوایزی متعددی در جشنواره‌های داخلی خارجی از جمله جشنواره بین‌المللی انیمیشن نااوسای (Naoussa) یونان توانسته کسب کند.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

وی ادامه داد: انیمیشن «لنچ‌های چابهار» به کارگردانی حسین مظلوم، تولید مرکز سیستان و بلوچستان است که با شخصیت پردازی مجازی و ارائه ماجرا‌هایی از لنچ‌های بندرچابهار، به معرفی این منطقه می‌پردازد.

برزو فرشاد کارگردان انیمیشن درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به تاریخ غنی سیستان و بلوچستان و تاثیر گذاری انیمیشن بر کودکان گفت: تلاش کردیم بر اساس شخصیت‌ها و داستان‌های شاهنامه مفاهیم مهمی را به کودکان انتقال دهیم.

میراثی به یادگار مانده ازشهرسوخته / صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است

سعادت باستان شناس نیز با اشاره به کهن‌ترین تصویر متحرک دنیا که بر روی یک جام قرار دارد گفت:این جام که قدمتی ۵ هزار ساله دارد در یکی از گور‌های شهر سوخته پیدا شده و در ۵ قاب یک بز به سمت درخت نخل حرکت می‌کند و از میوه‌ی آن تغذیه می‌کند.

گفتنی است ارزش  این جام به گونه ای است که در جشنواره های مختلف  از آن برای تقدیر از هنرمندان و فرهیختگان استفاده می شود.

 شهر سوخته قدمتی شش هزار ساله دارد و در 56 کیلومتری شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان واقع است.

انتهای پیام

در اولین گام؛ 35 نکته جالب و خواندنی درباره آفرینش، زندگی و ویژگی‏های جنّ و تفاوت‏های او با انسان تقدیم می‌‌شود.


 

«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏»(ذاریات: 56)

و من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند).

«سَنَفْرُغُ لَکُمْ آیُّهَ الثَّقَلانِ»(الرحمن: 31)

«ای گروه جنّ و انس به زودی به حساب شما خواهیم پرداخت».

«جنّ» در لغت؛ به معنای «پوشیده شده» است؛ و چون جنّ از چشم انسانها مخفی و پوشیده است، به آن جنّ می‌گویند، و به دیوانه، «مجنون» می‌‌گویند، چون عقل او پوشیده شده است، و به نوزاد در شکم، جنین می‌‌گویند، چون داخل رحم مادر است و مخفی است.

«جنّ» در عرف قرآن، موجودی است با شعور و اراده، که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده می‏‌‌باشد و مانند انسان مکلّف و مبعوث در آخرت است و مطیع و عاصی و مؤمن و مشرک و... و خلاصه دوش به دوش انسان است.

تنها فرقشان این است که انسان، محسوس و جن، نامحسوس است و شاید بعضی فرق‏های مختصری هم داشته باشند.

در مورد شناخت کامل‏‌‌تر این موجود، آیاتی نازل شده و روایاتی ذکر شده است که با استناد به این آیات و روایات، کیفیت، ویژگیها و اوصاف آن‌‏ها را ذیلاً بررسی می‏‌‌کنیم:

1. جنّ یکی از دو موجود پرارزش (ثقلان) روی زمین است، دقت و تأمل در آیه 31 سوره الرحمن این مطلب را روشن‏‌‌تر می‏‌‌کند:

«سَنَفْرُغُ لَکُمْ أیَّهَ الثَّقَلانِ»؛ «ای گروه جن و انس به زودی به حساب شما خواهیم پرداخت».

2. جنّ از لحاظ رتبه زمانی، اولین «ثَقَل» است[قبل از انسان خلق شده است] «و الجانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ...» و از لحاظ رتبه مقامی، دومین «ثقل» است، زیرا انسان، اشرف مخلوقات است.

3. ماهیت آن، از آتش است «وَ خَلَقَ الجانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ»(الرحمن:15)؛ «جنّ را از مخلوطی از آتش آفرید».

4. خلقتش بر خلقت انسان تقدّم دارد اما این که چه مقدار است، ظاهرا دلیل محکمی در دست نیست. برخی گفته‌‌‌اند: بین خلقت جنّ و خلقت آدم، شش هزار سال و برخی گفته‌‌اند هفت هزار سال فاصله بوده است.

آیه «27 سوره حجر» دلالت بر تقدم خلقت جن بر انس دارد. همچنین در اکثر آیات قرآن، کلمه جنّ جلوتر از انس آمده که این خود شاهد مدعاست.

5. جنّیان دارای علم، ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال هستند(آیات مختلف سوره جن).

6. دارای تکلیف و مسؤلیت هستند(آیات سوره جنّ و الرّحمن).

7. گروهی از آن‏ها مؤمن صالح و گروهی کافرند. «وَ اِنّا مِنّا الصّالِحوُنَ وَ مِنّا دوُنَ ذلِک»(جنّ: 11).

8. آنها با بعضی انسان‌‌‏ها ارتباط برقرار می‏‌‌کنند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهانی دارند به إغوای انسان‌‌‏ها می‏‌‌پردازند(جنّ: 6).

9. خدا را عبادت می‏‌‌کنند، «وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدوُنِ»(ذاریات: 56).

روز قیامت به جنّ مانند انسانها گفته می‏‌‌شود آیا پیامبران نیامدند؟ آیا شما را از این روز بیم ندادم؟ هر دو بر کفر خود گواهی دهند. «آیه 130 از سوره انعام» صریح است در اینکه جنّ، مکلف است و همچون انسان، کافر می‏‌‌شوند و پیامبرانی از خود دارند و با مراجعه به سوره جنّ و آیات 29 و 32 سوره احقاف، چنین بر می‏‌‌آید که حضرت رسول(ص) بر آنها پیامبر است.

در خصوص اینکه چگونه عبادت می‏‌‌کنند و آیا مسلمانان آنها نیز مانند انسان، نماز می‏‌‌خوانند و روزه می‏‌‌گیرند و یا اینکه عبادت ایشان به نحوه دیگری است؟ ظاهرا دلیل نقلی دردست نیست، اما از آنجایی که آن‌‌‏ها همراه انسان مورد امر الهی قرار گرفته و مکلّف به عبادت هستند و از طرفی پیامبران آنها همان پیامبران انسان‌‌‏ها هستند و پیامبر ما، پیامبر طایفه جنّ نیز است، بعید به نظر نمی‏‌‌رسد که عبادت آنها همچون انسان‌‌‏ها بوده و به تناسب نوع خلقتشان و عالم حیاتشان به پرستش خداوند مشغول باشند.

10. مانند انسان‌‌‏ها مرگ و میر دارند و گروهی جای گروهی را می‏‌‌گیرند.(فصّلت: 25)

11. در میان آنها افرادی یافت می‏‌‌شود که از قدرت زیادی برخوردارند همان‌‏گونه که در میان انسان‌‌‏ها چنین است. در سوره نمل، آیات 17 تا 39، لشکرکشی حضرت سلیمان به مملکت «سبأ» نقل شده و در آنجاست که عده‏‌‌ای از جنّ جزء لشگریان او بودند و عفریتی از جنّ به او گفت: من تخت ملکه را پیش از آن که از جای خود حرکت کنی نزد تو می‏‌‌آورم.

12. آنها مانند انسان، قدرت بر انجام کار دارند. با وجود خلقت لطیفی که دارند، برای حضرت سلیمان که آنها را به امر الهی مسخّر کرده بود، کار می‏‌‌کردند. کاخ‌‌‏ها، تمثال‌‌‏ها و کاسه‌‌‏های بزرگ می‏‌‌ساختند. پس از مرگ حضرت داود(ع)، فرزندش حضرت سلیمان(ع) جانشین او شد و خداوند به او فرمان داد تا ساختمان بیت‏‌المقدس را تمام کند. حضرت سلیمان، آدمیان، جنیان، و شیاطین را جمع کرد و کارها را میان آنها تقسیم کرد و هر گروهی را مأمور به انجام کاری کرد.

جنّیان را برای به‌‌‏دست آوردن سنگ‏‌های مرمر سفید صاف از معادن مأمور کرد و پس از ساختن شهر بیت‌‏المقدس، جنّیان را به چند دسته تقسیم کرد: گروهی را مأمور استخراج سیم و زر از معادن؛ و گروهی را مأمور در دریاها و بیرون‏‌آوردن انواع مرواریدها و گوهرها و گروهی دیگر را مأمور کرد برای او مشک و عنبر و سایر مواد خوشبو را فراهم آورند.

13. مانند سایر موجودات زنده؛ نر و ماده دارند و این موضوع در آیه 36 سوره «یس» قابل تأمل و دقت است. آیه می‏‌‌گوید: نباتات و انسانها، نر و ماده دارند و نیز چیزهایی که ما آنها را نمی‏‌‌دانیم، نر و ماده دارند و عبارت «وَ ممّا لا یَعْلَموُنَ»؛ جنّ را نیز شامل می‏‌‌شود ولی ما کیفیت آن را نمی‏‌‌دانیم. همچنین در سوره جن از قول آنها نقل شده که می‏‌‌گفتند: مردانی از آدمیان به مردانی از جنّ پناه می‏‌‌بردند(جن: 6). چون قرآن اشاره به مردان جن کرده است، پس حتما زنان جنّ هم وجود دارند.

14. طبق آیات قرآن، مانند انسان توالد و تناسل دارند و در چند آیه در وصف حوریان بهشتی آمده است: «حوریان بهشتی را قبل از شوهرانشان، نه آدمی و نه جن، دست نزده است»(الرحمن: 74).

این آیه به وضوح دلالت دارد بر این که جنّ هم آفرینش دو جنسی دارد و تکثیر نوع آن به وسیله مقاربت نر و ماده صورت می‏‌‌گیرد، اما در کلام وحی، درباره مقاربت آنها سخنی به میان نیامده است.

روایاتی نیز در این رابطه در دست می‏‌‌باشد که از جمله آنها بخشی از وصیّت پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) است که فرمودند: «ای علی در شب اول، وسط و آخر ماه آمیزش مکن، زیرا جنیان در این سه شب برای مقاربت پیش زنان خود می‏‌‌روند...».

15. از آنجایی که موجودات لطیفی هستند، در شرایط عادی و در هر زمانی نمی‏‌‌توان آنها را دید. اما جنیان، ما انسانها را می‏‌‌بینند، چنانکه درباره برحذرداشتن بنی‏آدم از شیطان و أتباع او آمده است(اعراف: 27).

16. آنها از نظر قرآن «شیاطین» نام دارند. یکی از مواهبی که خداوند به حضرت سلیمان(ع) بخشید، تسخیر شیاطین یعنی همان جنیان سرکش و متمرّد بود به طوری که در مسیر سازندگی و استخراج منابع گرانبها قرار گرفتند.

17. روز قیامت محشور می‏‌‌شوند.(انعام: 128).

18. آیات قرآن را استماع می‏‌‌کردند.

19. به زبان قرآن آشنایی دارند.

20. تفاوت بین کلام عادی و کلام اعجاز آمیز را می‏‌‌دانند.

21. خود را موظف به تبلیغ می‏‌‌دانند.

22. به اعجاز قرآن اعتراف می‏‌‌کنند.

23. مثل انسانها اصل اختیار و آزادی بر آنها حاکم است.

24. یقین دارند که نمی‏‌‌توانند بر اراده خداوند در زمین غالب شوند و نمی‏‌‌توانند از پنجه قدرت او فرار کنند.

25. دارای شعور و اراده هستند.

26. ایمانشان به خداوند متعال ایمان توحیدی است، یعنی مؤمنانِ آنها أحدی را شریک خدا قرار نمی‏‌‌دهند.

27. مؤمنانِ آنها مشرکین انس و جن را تکذیب می‏‌‌کنند.

28. منحرفینِ آنها هیزم جهنم هستند.

29. مقارن با نزول قرآن و بعثت خاتم‌‌‏الأنبیاء(ص) از تلقّی اخبار غیبی آسمانی و استراق سمع برای به دست آوردن آن ممنوع شدند.

30. دارای عقاید مختلف بوده و عده‌‌‏ای از آنها فاسق و فاجر و ظالم هستند و عده‌‌‏ای از آنها صالح و مؤمن و اما این که آنها مانند انسانها، شیعه و غیر شیعه هم دارند، شواهدی وجود دارد که صحّت این مطلب را تأیید می‏‌‌کند. زیرا در روایات بسیاری از لسان اهل‌‏بیت(ع) عده‏ای از جنیان به عنوان شیعه معرفی شده‌‏اند.

از آن جمله است روایتی که ابوحمزه ثمالی نقل کرده و گفته است: «روزی جهت شرف‌‌‏یابی به حضور امام باقر(ع) اجازه خواستم، گفتند که عده‏ای خدمت آن حضرت هستند. لذا اندکی صبر کردم تا آنها خارج شوند. پس کسانی خارج شدند که آنها را نمی‏‌‌شناختم، داخل شدم و به حضرت عرض کردم: فدایت شوم الآن زمان حکومت بنی‌‌‏امیّه است و شمشیرهای آنها خونریز می‏‌‌باشد(یعنی ورود افراد ناآشنا برای شما خطرناک است!)

امام(ع) فرمودند: «ای اباحمزه اینان گروهی از شیعیان از طایفه جن بودند آمده بودند تا از مسائل دینی خود سؤال کنند.

از برخی از بزرگان نقل شده است که بعضی از جنیان حتی مقلّد مراجع بوده‌‏اند و مسائل خود را از آنان می‏‌‌پرسیده‌‏اند. مثل مرحوم حاج میرزا حسین و حاج میرزا خلیل از مراجع صدر مشروطیت، که یکی از جنیان به صورت شخص عادی در سرداب منزل به حضور ایشان می‏‌‌رسیده و مسائل مربوط را می‏‌‌پرسیده است.

31. دین حضرت موسی(ع) را قبل از اسلام تأیید و تصدیق کردند. وقتی تنی چند از آنان برای شنیدن آیات قرآن نزد رسول خدا(ص) رسیدند به سوی قوم خود برگشتند و گفتند: «ما گروه جنیان آیات کتابی را شنیدیم که پس از موسی(ع) نازل شده است...»(احقاف: 30).

32. آنها دارای مکان هستند، ولی به این معنا نیست که مانند انسان یک فضای خاصی از ماده خاکی را اشغال کرده‌‏اند و خانه‌‏هایی چون خانه انسان و امکاناتی مثل انسان دارند و چون نوع خلقت آنها با حقیقت خاکی انسان تفاوت دارد، طبیعی است که محل زندگیشان متناسب با حقیقت آنهاست که به‌‏طور قطعی مکان مشخصی از آنها به دست نمی‏‌‌دهند. ما در اینجا به یک نمونه از آن اشاره می‏‌‌کنیم.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: «در وادی شُقْره(بیابانی که رنگ خاکش سرخ مایل به زرد است) نماز نخوان زیرا در آنجا منازل جنّ است».

در غرب شهر مکه، مسجدی وجود دارد به نام «مسجد الجنّ» که محل نزول جنیان در مکه است و مستحب است حاجیان در آن مسجد رفته و دو رکعت نماز بجا آورند.

33. آنها می‏‌‌خورند و می‏‌‌آشامند زیرا مانند انسان نیاز به رشد و تولید مثل دارند و طبیعی است که تغذیه نیز داشته باشند. اما این که از چه چیزهایی تغذیه می‏‌‌کنند؛ از روایات چنین بر می‏‌‌آید که آنها از بازمانده غذای انسان و مغز استخوان استفاده می‏‌‌کنند. چنانکه «ابن بابویه» نقل کرده است: «گروهی از طایفه جنّ خدمت پیامبرخدا(ص) شرفیاب شدند و عرض کردند ای رسول خدا چیزی برای خوردن به ما عطا فرما، حضرت هم استخوان و بازمانده غذا به آنها عطا کرد.

و نیز امام صادق(ع) می‏‌‌فرماید: «استخوان و ضایعات غذای جنیان است».

34. مانند انسان می‏‌‌خوابند. از آیه 255 سوره بقره چنین استنباط می‏‌‌شود که تنها ذات اقدس احدیت است که نمی‏‌‌خوابد و همه مخلوقات از خواب ناگزیرند. چنانکه در روایت آمده امام صادق(ع) فرمودند: «به غیر از خداوند متعال؛ همه خواب دارند حتی فرشتگان».

35. به محضر ائمه(ع) می‏‌‌آیند و مسائل دینی خود را می‏‌‌پرسند.

در اصول‌‌‏کافی(ج1، ص394) بابی تحت عنوان «جنّ در محضر ائمه(ع)» وجود دارند و در این باره هفت حدیث نقل شده؛ از جمله «سدیر صیرفی» نقل می‏‌‌کند که امام باقر(ع) در مدینه به من سفارش‌‌‏‌‌هایی فرمود. از مدینه بیرون رفتم در میان راه «روحا»(محلی است چهل یا سی میلی مدینه) بودم که مردی با لباس خود به من اشاره کرد. به سوی او برگشتم و خیال کردم که تشنه است.

ظرف آب را به او دادم گفت: نیاز به آب ندارم، نامه‏ای به من داد که جوهر آن خشک نشده بود. ملاحظه کردم مهر امام باقر(ع) بود، گفتم: این نامه را چه زمانی به تو داد؟ گفت: الآن. در نامه دستورهایی بود. چون متوجه آن مرد شدم، دیدم کسی نیست، بعد از امام باقر(ع) به مکه آمدند، به حضرت عرض کردم: فدایت شوم، مردی نامه شما را آورد که مهرش خشک نشده بود، فرمود: ای «سُدیر» ما خدمتکارانی از جنّ داریم، وقتی بخواهیم کاری به فوریت انجام پذیرد، آنها را می‌‌فرستیم.

رانده شدن جنّ

رانده شدن جنّ از آسمان، یکی از مطالب قابل دقت قرآن است.

آیات 8 تا 10 سوره جنّ، مبیّن این مطلب است که جن قبلاً محل‌‌‌‏هایی در آسمان برای استراق‌‏‌سمع داشته‌‌‏اند و سپس دیده‌‏اند که آسمان پر از نگهبان و شهاب است و شهاب در کمین آنهاست که استراق‌‏سمع می‏‌‌کنند، پیش خود گفتند: نمی‏‌‌دانیم آیا خداوند در اثر این تحول، رشد و کمالی برای اهل زمین اراده کرده و یا بلایی به آنها خواهد رسید.

در روایات اهل‌‏بیت(ع) منقول است که این تحول بعد از ولادت رسول خدا(ص) اتفاق افتاد و از اهل سنت آن را در وقت بعثت آن حضرت گفته‌‏اند و آن را در مجمع‌‌‏البیان ذیل آیه 18 سوره «حجر» از ابن عباس و در سوره «جنّ» از بلخی نقل کرده است.

در «تفسیرصافی» در سوره «جنّ» از کتاب احتجاج از حضرت امام صادق(ع) نقل شده: این ممنوعیت برای آن بود که در زمین چیزی مانند وحی از خبر آسمان نباشد و آنچه از جانب خداوند آمده باشد، اشتباه نگردد...

ناگفته نماند آیات قرآن دالّ بر آن است که در آسمان محلی برای دانستن اسرار خلقت و کارهای آینده‌‌ی روی زمین وجود دارد که جنّیان به آن‌‏جا نزدیک می‏‌‌شده‌‏اند.

عده‏ای از دانشمندان مسلّم گرفته‌‏اند که پیام‌‏های مرموزی به طور مرتب و موج‏‌های منظّم از آسمان به زمین ارسال می‏‌‌گردد و آن را «بی‌‏سیم کیهانی» نام گذاشته‌‏اند.

«کارل جانسکی» در سال 1932 میلادی 8 ماه مراقب گرفتن این پیام‏‌ها با بی‏سیم خود شد و دید هر شب چهار دقیقه از شب قبلی زودتر ارسال می‏‌‌گردد و آن به واسطه این بود که گردش زمین به دور خورشید موجب می‏‌‌شود غروب و طلوع ستارگان هر روز چهار دقیقه زودتر از روز قبل باشد.

در پایان سال 1933 میلادی، سمیناری از متخصصین این علم منعقد شد. جانسکی در این سمینار طی بیانیه‌‏ای از مشاهدات خود پرده برداشت و متذکر شد که در ستارگان موجوداتی می‏‌‌باشند که قادر به تکلّم هستند و این پیام‏های آسمانی که با تلسکوپ‏‌های بی‌‏سیم قابل دریافت هستند، انسان را در شناخت هر چه بیشتر جهان کمک می‏‌‌کنند...

در فوریه سال 1942 دلائلی بر صحت نظر جانسکی اضافه شد؛ زیرا دیده شد که یک سلسله پیام‏‌های فضایی، کار جهت‌‏یابی راداری را که در انگلستان به کار گذاشته شده بود، متوقف کرد.

دانشمندان پس از کوشش فراوان بالاخره دریافتند که این وقفه در اثر یک سری پیام‌‏های تلگرافی است که از یک سوی ناشناخته از ماورای افق بوده است و فعلاً این مطلب را دانشمندان تقریبا مسلّم گرفته‌‏اند.

ولی از نظر قرآن مجید چنانکه در سابق اشاره شد، این مطلب مسلّم و حتمی است.

نویسنده کتاب فوق عقیده دارد که جنّ برای شنیدن چنین اصواتی به آسمان نزدیک می‏‌‌شدند، نه برای شنیدن وحی؛ زیرا وحی را جز کسی که به او وحی می‏‌‌شود، کسی نمی‏‌‌شنود.

خلاصه؛ آیات قرآن روشن می‏‌‌کند که جنیان می‏‌‌کوشیدند تا آسمان را رصد کنند و اسرار آن را به دست آورند تا از اسرار خلقت و حوادث آینده مطلع شوند.

آری! این بود اوصاف و ویژگیهای جنّ از دیدگان قرآن و عترت(علیهم‏‌‌السلام) اما افراد ناآگاه که نتوانسته‌‏اند حقیقت جنّ را حداقل تا حدودی بشناسند، ره افسانه زدند و خرافات زیادی درباره این موجود ساختند که با عقل و منطق سازگاری ندارد.

منابع:

قاموس قرآن - تفسیر نمونه - وسایل الشیعه تفسیرالمیزان - میزان ‏الحکمه - معارف قرآن - اصول کافی - جنّ و شیطان - قرآن بر فراز اعصار

منبع: دانشنامه موضوعی قرآن(با اندکی تصرف و تغییر)



برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir

مراسم انتخاب برترین های فوتبال جهان امشب در لندن برگزار می شود. تا چهره ورزشکاران برتر امسال فیفا مشخص شود.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان مراسم انتخاب برترین های فوتبال جهان امشب به میزبانی لندن برگزار می شود تا چهره بهترین بازیکن مرد و زن ، دروازه بان و سرمربی مردان و زنان مشخص شود.

برترین بازیکن فوتبال جهان

در بخش بهترین بازیکنان فوتبال جهان نام  3 بازیکنی دیده می شود که از دید بسیاری هر 3 توانایی آن را دارند تا به عنوان بهترین جهان انتخاب شوند. کریستیانو رونالدو ستاره تیم فوتبال رئال مادرید ، لیونل مسی ستارهتیم فوتبال بارسلونا ، نیمار ستاره تیم فوتبال پاری سن ژرمن بازیکنان هستند که کاندیدا بهترین جهان هستند.

مسی این روز ها نقش بسیار زیادی در  تیم ملی آرژانتینو بارسلونا ایفا کرده است. تیم ملی آرژانتین با درخشش مسی توانست در آخرین بازی خود جواز حضور در جام جهانی فوتبال را کسب کند .  به عقیده بسیاری نتایج خوب این روز های بارسلونا هم به دلیل عملکرد خوب مسی است.

/// در حال تکمیل //// برگزاری مراسم بهترین های فوتبال جهان

نیمار هم پس از پیوستن به پاری سن ژرمن توانسته توانایی های خود را بهتر از گذشته نشان دهد و عملکرد خوبی داشته باشد. همچنین بازی های خوب او در تیم ملی برزیل توجه ها به این بازیکن را بیش از پیش به نیمار جلب کرده است . 

/// در حال تکمیل //// برگزاری مراسم بهترین های فوتبال جهان

رونالدو هم از آمادگی بسیار خوبی سود می برد به طوریکه غیبت او در یک بازی تیم ملی پرتغال و یا رئال کاملا تاثیر گذار است. او سال گذشته توانست به عنوانبهترین بازیکن فیفا انتخاب شود و امسال هم به عقیده برخی شانس بیشتری نسبت به رقبای خود دارد.

/// در حال تکمیل //// برگزاری مراسم بهترین های فوتبال جهان

برترین مربیان جهان

در بخش بهترین سرمربیان هم نام یک فرانسوی و 2 ایتالیایی دیده می شود نکته جالب اما آن جاست که هر 3 مربی سابقه حضور در یوونتوس را به عنوان بازیکن یا مربی در کارنامه دارند. کونته ، زیدان و آلگری کاندیدا بهترین سرمربی سال هستند.

کونته توانسته با چلسی قهرمان لیگ جزیره شود ، زیدان همراه با رئال قهرمانی لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده است و آلگری هم سال گذشته مانند دو سال پیش موفق به کسب عنوان قهرمانی در رقابت های سری آ ، جام حذفی و نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا شده است.

/// در حال تکمیل //// برگزاری مراسم بهترین های فوتبال جهان

برترین بازیکن زن جهان

در بخش بانوان هم رقابت حساسی برای انتخاب برترین بازیکن وجود دارد. دیانا کاستانالوس بازیکن ونزوئلایی ، یکی از کاندیدا انتخاب برترین بازیکن زن امسال است. او همچنین در بخش جایزه بهترین گل سال هم کاندید است. این بازیکن ونزوئلایی پیش از این هم عنوان سومین بازیکن برتر جهان را کسب کرده است و در سال 2016 در جام جهانی هم حاضر بوده است .

/// در حال تکمیل //// برگزاری مراسم بهترین های فوتبال جهان

دیگر بازیکن کاندیدا کارلی لوید آمریکایی است. این بازیکن یکی از برترین های فوتبال آمریکا و تیم ملی این کشور محسوب می شود و در فصل گذشته هم موفق شد با تیم منچستر سیتی تا مرحله نیمه نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا پیش برود. لوید همچنین سال گذشته به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

/// در حال تکمیل //// برگزاری مراسم بهترین های فوتبال جهان

لیاکا مارتینس دیگر کاندیدا این مراسم است. او بازیکنتیم ملی هلند است و هم اکنون در تیم بارسلونا حضور دارد مارتینس همچنین توانست با تیم ملی هلند درمسابقات قهرمانی اروپا به عنوان نخست دست یابد.

/// در حال تکمیل //// برگزاری مراسم بهترین های فوتبال جهان

 جایزه پوشکاش

جایزه پوشکاش هر سال به بهترین و زیبا ترین گل به ثمر رسیده تعلق می گیرد . در این بخش هم مانند دیگر بخش 3 گل کاندید است. گل اولیویر ژیرو ، ماسولکه ودیانا کاستانالوس 3 گلی است که به عنوان برترین های انتخاب شده اما قرار است از میان این 3 گل بهترین آن ها انتخاب شود. نکته جالب برای این جایزه اما حضور گل یک زن و یک دروازه بان است.

بهترین هواداران

در بخش برترین هواداران و تشویق ها هم 3 تیم اروپایی کاندید هستند. هواداران سلتیک ، دورتموند و کپنهاگ دانمارک هر کدام شانس آن را دارند تا برنده این جایزه شوند.

برترین مربیان زنان

در مراسم انتخاب برترین ها اما یک بخش دیگر هم وجود دارد و آن هم بخش برترین مربیان زنان جهان است. در این بخش مارینا ویگمان سرمربی تیم ملی هلند  که موفق شد با تیم ملی این کشور به قهرمانی اروپا برسد به همراهجرارد پرچور ، سرمربی تیم فوتبال لیون که موفق شد با این تیم امسال در فوتبال بانوان 3 گانه کسب کند و نیل نیلسون سرمربی تیم ملی فوتبال دانمارک کاندیدا بهترین سرمربی بانوان جهان هستند .

بهترین دروازه بانان

در بخش بهترین دروازه بانان امسال هم نام 3 بازیکن دیده می شود. جان لوئیجی بوفون دروازه بان تیم فوتبال یوونتوس ، مانوئل نویر دروازه بان تیم فوتبال بایرن مونیخو تیم ملی فوتبال آلمان به همراه کلیور ناواس دروازه بان تیم رئال مادرید 3 کاندیدا بهترین دروازه بان سال هستند .

/// در حال تکمیل //// برگزاری مراسم بهترین های فوتبال جهان

 مراسم انتخاب برترین های فوتبال جهان امشب در لندن برگزار می شود.