مطالب خواندنی

تلاش می شود مطالب جذاب وموردعلاقه منتشرشود

مطالب خواندنی

تلاش می شود مطالب جذاب وموردعلاقه منتشرشود

تاریخ وفرهنگ مردم چین

چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۰۹ ق.ظ

حتما در کودکی به شما گفته شده است که اگر زمین را حفر کنید از چین سر در خواهید آورد. یک شوخی کودکانه که واقعیتی را بیان می‌کند. چین به راستی یک سیارۀ متفاوت است – یک سرزمین دور و بیگانه که برای باورش باید آن را با دو چشم خود ببینید. اما چه چیزی است که این کشور را چنین جذاب و دیدنی کرده است؟ چه چیزی باعث می‌شود که سالانه گردشگران بسیاری را چین را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند؟ خوب است اگر کمی بیشتر در مورد این کشور به شما بگوئیم.

چین سرزمینی دیدنی و مرموز است که همواره  برای گردشگران جذابیت داشته است. این کشور با مساحت 9,600,000 کیلومتر مربع به عنوان سومین کشور بزرگ دنیا شناخته می‌شود. چین دارای تنوع بالای آب و هوایی بوده و از نظر منابع معدنی و همچنین گونه‌های گیاهی و حیوانی کشوری غنی به حساب می‌آید. البته جمعیت این کشور نیز کم از مساحت بالای آن ندارد. طبق آمار رسمی این سرزمین 1.3 میلیارد انسان را در خود جای داده است. این یعنی یک پنجم از جمعیت جهان در این کشور زندگی می‌کنند.

یکی از بزرگترین گنجینه‌های کشور چین تاریخچۀ کهن و غنی آن است. تاریخی با 5,000 سال قدمت که افت و خیزهای بسیاری را به خود دیده است: اوج و افول پادشاهی‌ها، دوران‌های طلایی، دوران‌های هرج و مرج، انقلاب و … تاسیس نخستین دودمان شاهنشاهی این کشور، دودمان شیا، به 21 قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. تا 4,000 سال بعد از آن نیز نظام فئودالیسم بر اقتصاد و فرهنگ این کشور حکمفرما بود. تا اینکه در سال 1911 انقلابی که توسط سان یات-سن هدایت می‌شد به حکومت سلطنتی پایان داد. در سال  1949 نیز بنای جمهوری چین گذاشته شد. از آن پس این کشور بصورت مستقل و به سرعت در حال پیشرفت بوده است.

در حال حاضر چین با یک ترقی سریع اقتصادی توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از ملت‌های پیشگام جهان دوباره بدست آورد. در سال 2010 این کشور از نظر اقتصادی از ژاپن پیشی گرفت و اکنون نیز در ردۀ دوم بعد از ایالات متحده قرار دارد. البته تعجبی هم ندارد، زیرا مردم این کشور ساعات بسیاری از هفتۀ خود را به کار می‌پردازند. نتیجۀ آن هم این بوده که قهوه در این کشور طرفداران بسیاری پیدا بکند.

چینی‌ها به جمعیت زیاد، تاریخچۀ طولانی، فرهنگ متنوع و رسوم بخصوص خود افتخار می‌کنند. از میان بزرگترین دستاورد‌های این کشور برای جهان می‌توان به “چهار اختراع بزرگ” (کاغذ، باروت، پرینت و قطب‌نما) اشاره کرد. هنرها و صنایع دستی چینی که شامل نقاشی، خطاطی، قلاب‌دوزی و ابریشم می‌شوند بسیار متفاوت با دیگر نقاط و مخصوص خود این کشور هستند. هنرهای رزمی نیز که در سال‌های اخیر در دیگر نقاط جهان محبوبیت پیدا کرده‌برای قرن‌ها بخشی از فرهنگ این کشور بوده است. ادبیات چین نیز نمایانگر تاریخ و تمدن غنی آن است. و البته، فنون آشپزی چینی نیز کم کم در نقاط مختلف جهان رواج پیدا می‌کنند.

تمدن و جغرافیای متنوع چین باعث شده است که دیدنی‌های بسیاری در این کشور وجود داشته باشد.شهر ممنوعه در مرکز پکن یکی از این دیدنی‌ها است. جایی که شاه‌های این کشور از 14200 تا سال 1912 که آخرین امپراتور چین از سلطنت پائین کشیده شد در آن زندگی می‌کردند. دیوار بزرگ چین نیز یک بنای باستانی دیگر است که احتمالا کسی نباشد که در مورد آن نشنیده باشد. دیواری که 8,850کیلومتر طول دارد. ساخت ای9ن دیوار از 2,000سال پیش آغاز شده است و در طول سال‌ها شاه‌ها و اربابان مختلف قسمت‌های مختلفی از آن را کامل کرده‌اند.

چین یک پنجم جمعیت جهان را شامل می‌شود. تنوع غذایی بالای چین نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این کشور است. هر منطقه غذاها و سلیقه‌های غذایی مختص به خود را دارد. در شانگهای شیرینی غذا است که حائز اهمیت است در حالیکه سیچوان به خاطر غذاهای تند معروف است. باور کنید که خوردن دلیل کافی برای سفر به این کشور است و به تنهایی می‌تواند شما را مشتاق بازگشت به چین کند. پس زودتر دست به کار شوید و شرایط را برای یک سفر پر ماجرا آماده کنید.

در نوشته‌های بعدی به بررسی دقیق‌تر این کشور می‌پردازیم.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۰۹ ق.ظ
  • اریا کیخا سیستانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی